Bijlage 1 - Financiële doorrekening

Leeswijzer bij de tabel

A. Budgettair Kader

Als eerste is het van belang om te weten hoeveel financiële middelen er beschikbaar zijn. Dit wordt aangeduid met de term ‘budgettair kader’. Hierbij baseren wij ons op de laatste door u vastgestelde stand in de planning & control-cyclus, te weten de Programmabegroting 2020. In het meerjarenperspectief is daarin melding gemaakt van een nadelig begrotingssaldo van afgerond € 30 mln., waarbij is voorgesteld om die te verrekenen met de saldi reserve.

Na vaststelling van de Programmabegroting 2020 is er een aantal (autonome) ontwikkelingen geweest die effect hebben op dit begrotingssaldo. Die worden hieronder puntsgewijs toegelicht:

  • Technische correcties: uit een analyse van de begroting is gebleken dat een drietal posten in eerdere jaren foutief zijn verwerkt qua verdeling van structureel/incidenteel. Deze posten betreffen lasten die samenhangen met Agenda Vitaal Platteland, Programma Bodemsanering en algemeen werkbudget in het beleidsprogramma Bodem, water en milieu. We stellen voor om dit nu op de juiste wijze te presenteren. Dit heeft verder geen financieel saldo effect.
  • Bijstelling decembercirculaire 2019 : in de Statenbrief (ons kenmerk 8201CA8B) met als onderwerp ‘uitkomsten decembercirculaire provinciefonds 2019’ is toegelicht welke positieve bijstellingen er verwerkt dienen te worden.
  • Hogere baten vanuit opcenten Motorrijtuigenbelasting : het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verstrekt periodiek een raming van de verwachte opbrengst per opcenten motorrijtuigenbelasting. Als we deze verwachte opbrengst vermenigvuldigen met het door ons gehanteerde opcenten tarief dan blijkt dat we hogere baten kunnen verwachten dan in de Begroting 2020 is gepresenteerd. Die hogere verwachte baten worden nu meegenomen.  
  • Verlaging dividendopbrengsten vanuit Vitens: door een omvangrijk investeringsprogramma van Vitens is het de komende jaren niet mogelijk om dividend uit te keren.
  • Verlaging dividendopbrengsten BNG: de Bank Nederlandse Gemeenten verwacht een lagere dividenduitkering te kunnen doen de komende jaren.
  • Actualisatie stelpost loon-prijscompensatie: jaarlijks wordt deze stelpost geactualiseerd op basis van de cijfers van het CPB van maart. Eerder in deze Kaderbrief is onder “gehanteerde uitgangspunten” aangegeven welke indexpercentages zijn gehanteerd.

Na verwerking van bovenstaande (autonome) ontwikkelingen resteert er een meerjarig nadelig begrotingssaldo van € 8,5 mln.

B. Geld vrijmaken

Bij het opstellen van de Kaderbrief is een aantal uitgangspunten gehanteerd, zoals eerder is aangegeven. Dit resulteert in een incidentele vrijval van € 54,5 mln. Het structurele meerjarig saldo verslechterd per saldo door de opname van structurele kapitaallasten in de begroting, wat resulteert in een nadelig bedrag van € 1,9 mln.

C. Beschikbaar voor Intensiveringen/nieuw beleid

De saldi die beschikbaar zijn vanuit het Budgettair Kader en door Geld vrijmaken resulteren in een totaal saldo van € 44,2 mln. (-/- € 8,5 mln. (Budgettair kader A) + € 52,7 mln. (Geld vrijmaken B). Dat wordt ingezet voor intensiveringen/nieuw beleid.

D. Intensiveringen/nieuw beleid

Per beleidsprogramma is vervolgens inzichtelijk gemaakt welke beleidsvoornemens en overige ontwikkelingen nu financieel zijn opgenomen in deze Kaderbrief. Hierin zijn 14 van de 22 “nader uit te werken voorstellen” ook financieel vertaald. Bij het vaststellen van de programmabegroting 2020 waren die ambities vanuit het coalitieakkoord nog niet financieel vertaald naar de begroting. Op dat moment was het namelijk nog niet mogelijk om voor die ambities een onderbouwde prognose te geven van de kosten. Vaak omdat het beleid nog moest worden uitgewerkt en vastgesteld door uw Staten. Soms ook omdat er nog evaluaties gepland moesten worden, waarvan de uitkomsten betrokken dienen te worden bij de keuze wel of niet opnieuw geld te alloceren voor die ambities.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en is van een substantieel deel van die ambities inmiddels wel een onderbouwde prognose van de kosten te geven.

In het vervolg van deze bijlage wordt per beleidsprogramma een beknopte toelichting gegeven op de nu opgenomen beleidsvoornemens en overige ontwikkelingen.

Deze pagina is gebouwd op 05/26/2021 14:11:28 met de export van 05/26/2021 14:04:13