Overige ontwikkelingen
- Programma Versterken Financiële Functie
In onze brief van 7 januari hebben wij u geïnformeerd over het benodigde, incidentele budget voor de intensivering en versnelling van de implementatie van dit programma. Deze kosten zijn voornamelijk gericht op het opzetten van de interne controle, het verbeteren van de kwaliteit van de financiële data en het vergroten van de basis kennis door het trainen en opleiden van medewerkers. Voor het jaar 2021 wordt ingeschat dat we 50.000 euro nodig hebben, dat we in deze Kaderbrief aan u voorleggen.
- I-opgave incl. kapitaallasten
In de gehanteerde uitgangspunten in deze Kaderbrief is toegelicht dat we voorstellen om de reserve ICT op te heffen. De reserve is destijds ingesteld voor de instandhouding van het standaardniveau van ICT-voorzieningen en voor de aanschaf en implementatie van nieuwe en uitbreidingen op of ontwikkelingen van bestaande ICT-faciliteiten. Als gevolg van deze vrijval wordt voorgesteld om incidenteel exploitatiebudget beschikbaar te stellen voor de activiteiten die normaliter onttrokken zouden worden aan deze reserve. Deze middelen worden aangewend voor de opgave digitale overheid waarin wordt gewerkt met projecten op het vlak van samenwerking en dossiers, visie en strategie e-dienstverlening, de digitaal slagvaardige medewerker, data en gegevens en digitale innovatie.
De structurele lasten betreffen de kapitaallasten van nieuwe investeringen, welke in begroting 2021 nader worden toegelicht in het meerjarig investeringsprogramma. Daarnaast zijn ook extra kosten geraamd voor licenties voor het onderdeel externe digitale dienstverlening.
- Versnelling en verzwaring informatieveiligheid en privacy
Met betrekking tot informatieveiligheid en privacy is een inhaalslag noodzakelijk. Dit is recentelijk ook geconstateerd in de assessment informatiebeveiliging 2019, waarover wij uw Staten in onze brief van 21 april hebben geïnformeerd. De aangevraagde incidentele middelen betreffen tijdelijke uitbreiding van capaciteit voor 5 fte in 2021 en 3 fte in 2022 voor functies als programmanager, privacy officers, security officer en technisch security officer. De tijdelijke inzet is nodig om ondersteuning te bieden aan de domeinen en training on the job te faciliteren. Daarnaast is rekening gehouden met de kosten voor het inrichten van een Information Security Management Systeem (ISMS). Een dergelijk systeem ondersteunt ons in de controles die we uitvoeren en de bevindingen vanuit audits op de processen en applicaties die we binnen onze provincie kennen. Het gaat om circa 200 processen en 300-400 applicaties, waarvan een belangrijk deel gecontroleerd dient te worden op risico’s en te treffen beheersmaatregelen. Met het ISMS kunnen we de volgende zaken laten zien:
- De bevindingen vanuit interne audits en externe audits;
- Security incidenten;
- Management rapportages;
- Resultaten van de risicoanalyses
- Implementatie van nieuwe maatregelen of aanpassing daarvan om risico’s te verlagen tot een acceptabel niveau;
- Het doorvoeren van verbeteringen;
- Rapportages aan het management over het functioneren van de informatiebeveiliging.
Dit is belangrijke informatie om te kunnen bijsturen en daarmee een blijvend verbeterproces te realiseren.
De structureel aangevraagde middelen betreffen een algemeen werkbudget waaruit geput kan worden in het kader van awareness en auditing.
- Hogere lasten woon-werkregeling door succes van aantal deelnemers per fiets
De nieuwe onkostenvergoeding woon-werkverkeer is vanaf 1 januari 2019 van kracht. Doel is reizen met openbaar vervoer en fiets te stimuleren en het autogebruik terug te dringen. In onze brief van november 2018 is deze regeling toegelicht en een inschatting gemaakt van de daarmee gepaard gaande meerkosten. Naar nu blijkt is deze regeling een succes, waardoor meer medewerkers op de fiets naar het werk toe komen. Dit succes heeft als keerzijde dat de regeling structureel meer kost dan in de begroting is voorzien. Hiervoor worden aanvullende middelen gevraagd in deze Kaderbrief.